Dubbel safe met Remote Blocking
Wat Marc Elfrink van ProRail betreft, kunnen spooraannemers vanaf 2018 zelf de uitgeschakelde bovenleiding dubbel beveiligen tegen onbedoeld en ongewenst weer inschakelen. Dubbel, omdat het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) hierbij ook altijd partij blijft. Deze manier van dubbel beveiligen heet Remote Blocking.
Zelf verantwoordelijk kunnen zijn
Marc: “Het gaat nu zo dat het OBI, nadat het spoor buiten dienst is genomen, de bovenleiding uitschakelt en blokkeert tegen onbedoeld inschakelen. Daarna heeft de spooraannemer pas toegang tot het spoor. Dat is op zich veilig, maar volgens de normering rondom elektrotechnische veiligheid, moet de spooraannemer zelf in kunnen staan voor de veiligheid van zijn medewerkers. En dus ook zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor een elektrisch veilige werkplek.”
Safe en simple
Met de komst van Remote Blocking is de technologische basis gelegd voor een nieuwe manier van werken. Aandachtspunten hierbij waren: het moet veilig en redelijk eenvoudig. Want een extra handeling, tijdens de krappe tijden die voor een buitendienststelling staan, mag zeker niet veel tijd in beslag nemen. Het resultaat: een remote terminal waarmee de ploegleider vanaf de werkplek buiten inlogt en de uitgeschakelde schakelaars zelf blokkeert. Het OBI blijft dit ook doen, maar op deze manier ben je als spooraannemer niet geheel afhankelijk van een andere partij. Dubbel safe dus.
Europees staartje
Deze aanpak, die nu nog volop in ontwikkeling is, wordt nog in geen enkel ander Europees land toegepast. De ontwikkelingen hebben dan ook niet alleen de aandacht in eigen land. Ook internationaal is er belangstelling, we worden bijvoorbeeld nauwlettend gevolgd door onder andere NetWorkRail uit Engeland. Zij hebben al een kijkje genomen bij Railcenter, waar dit nieuwe systeem staat en wordt getest. Vanuit een Europese werkgroep voor veilig werken aan de bovenleiding zijn landen als Zweden, Duitsland, België en Italië ook zeer geïnteresseerd.
Volgende stap
Spooraannemers zijn benaderd om mee te werken aan een pilot die medio 2017 begint. Dit wordt een jaar van testen, pilots doen en betrokkenen meenemen in alle ontwikkelingen. En dan, als het even meezit, wordt het systeem vanaf 2018 stapsgewijs ingevoerd.