Emplacement in dienst tijdens storing
ProRail heeft vorig jaar een nieuw beveiligingssysteem voor emplacementen vrijgegeven: de PLC Interlocking. Bij dit systeem kun je een storing oplossen terwijl het emplacement in dienst blijft. Bij Railcenter leert de onderhoudsmonteur hoe hij dit voordeel optimaal kan benutten.
In 2012 werd het PLC-systeem in Santpoort Noord getest. Inmiddels zijn er zes PLC-systemen geïmplementeerd in ons land. Railcenter leidt de onderhoudsmonteurs op die de PLC-systemen onderhouden. Hierbij wordt het testsysteem gebruikt dat vanuit Santpoort Noord naar Amersfoort is gekomen.
Wat is kenmerkend aan het PLC-systeem?
Opleider Albert Nieuwenhuis: “Bij een storing kan de treindienstleider het emplacement in dienst houden, terwijl de onderhoudsmonteur binnen een paar minuten een systeemkaart vervangt. Dat is het grote voordeel: het treinverkeer kan gewoon doorgaan. Het PLC-systeem heeft een hoge mate van redundantie. Dat wil zeggen dat veel onderdelen dubbel zijn uitgevoerd. Als een onderdeel onvoldoende functioneert, wordt deze automatisch overgenomen door een ander onderdeel dat direct wordt geactiveerd. Ook is het een heel toegankelijk systeem voor de monteur.”
Als het systeem zo eenvoudig is, waarom is er dan een opleiding van drie dagen nodig voor de monteurs?
Opleider Roel Liemburg: “Het gaat om een nieuw systeem. Hierbij wordt gebruik gemaakt van andere aansturingsmechanismen, een andere terminologie en een andere tekenwijze dan de monteur gewend is. Het onderhoudsdocument (OHD) is heel gebruiksvriendelijk. Toch merken we dat dit in de praktijk niet voldoende is voor de monteur. Werken met de PLC bestaat uit meer dan alleen de stappen volgen en een kunstje uit te voeren. Het gaat vooral om goed begrijpen wat er gedaan moet worden.”
Wat is het belangrijkste doel van de opleiding?
Roel: “In de praktijk verwacht ProRail van de aannemer een zo kort mogelijke hersteltijd. De monteur staat daarom vaak onder zware druk om een storing zo snel mogelijk op te lossen. Mijn doel is om de monteurs te leren efficiënt te werken met de PLC Interlocking. Daarom zorgen wij in veel opleidingen voor een goede taakhulp. In de opleiding oefenen zij met allerlei storingssituaties en de taakhulp. Zo kunnen zij in de praktijk elke storing vol zelfvertrouwen aanpakken.”
Deelnemer Herman Piepenbroek van Strukton Rail tijdens de opleiding PLC Interlocking (opleidingscode 745)