Feestelijke contractondertekening voor de realisatie van EKB bij Railcenter
Op maandag 9 december hebben Strukton Rail en BAM Infra Nederland het contract met ProRail ondertekend voor de realisatie van ERTMS op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens (EKB). Een vrolijke en feestelijke bijeenkomst in het Railcenter in Amersfoort.
Innovatieve aspecten
De samenwerking heeft veel innovatieve aspecten, zoals de inzet van robotica en digitaal ontwerp. In het eerste kwartaal van 2025 starten partijen met de ingenieursbureaus uit de Kennisalliantie met de voorbereidende werkzaamheden. Op het ruim vijftig kilometer tellende traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaan de werkzaamheden naar verwachting eind 2025 van start.
Dit meerjarige project markeert een belangrijke stap in de modernisering van het Nederlandse spoor. Het omvat de implementatie van het treinbeveiligingssysteem ERTMS, de aanleg van assentellers en de realisatie van een toekomstbestendig voedingssysteem. De bouwwerkzaamheden zijn gepland voor de periode 2025-2028. Aansluitend vinden in 2029 tests plaats om de hoogste veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen. Vanaf 2030 zullen reizigers en goederenvervoerders gebruik kunnen maken van ERTMS op dit baanvak. Met dit project zet ProRail een stevige stap richting de toekomst van het spoorvervoer, waarbij innovatie en samenwerking centraal staan.
Bron: ProRail.nl
De ondertekenaars van links naar rechts
- Michel van den Munckhof | BAM Infra Rail Nederland
- René van der Haar | ProRail
- Tjark de Vries | Strukton Rail Nederland
- Han Berends | ProRail
- Marco van Elk | Strukton Rail Nederland
Fotogalerij 9 december
Fotografie: Fokke Eenhoorn