Ervaren spoorwerkers weten het nog: vroeger liep je maanden mee met een ervaren collega om het vak te leren. Pas daarna mocht je zelfstandig aan de slag. Dit past niet bij de huidige tijd. Opleidingen moeten efficiënt en mensen moeten snel inzetbaar zijn. Maar wanneer zijn ze vakbekwaam?

De railsector vraagt meer aandacht voor vakmanschap en leren op de werkplek. Een voorbeeld is de pilot ‘Leertraject Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor (BBD). Met de vakbekwaamheidseisen van railAlert als uitgangspunt, stelden we verschillende aannemers de vraag: “Wanneer is iemand een vakbekwame BBD, wat zie je hem doen?” Een belangrijk kernantwoord was: “Een vakbekwame BBD is zich bewust van risico’s en doorloopt in gedachten de rit al tijdens de voorbereiding. Hij realiseert zich bijvoorbeeld wat de consequenties zijn van een open gereden wissel. Die zijn groter dan alleen de kosten van het vervangen van het wissel.”

De antwoorden van de aannemers zijn verwerkt in het leertraject, in de verschillende leeractiviteiten: e-learning, oefentoetsen, praktijkopdrachten en interactieve opdrachten tijdens de lesdagen bij Railcenter. Leren op de werkplek is een essentieel onderdeel van het leertraject. Onder begeleiding van een ervaren vakman voert de medewerker steeds moeilijkere opdrachten uit, zo krijgt hij het vak onder de knie.

Tijdens evaluatie van de pilot reageren de deelnemers enthousiast op de gevarieerde opzet. Zij noemen echter allemaal hetzelfde verbeterpunt: De tijd die bedrijven vrijmaken voor het leren op de werkplek en de begeleiding. Hier heeft de railsector dus nog een uitdaging te pakken.

Deelnemers aan het leertraject BBD discussiëren over veilige begeleiding van het voertuig op buitendienst gesteld gebied.