Nieuwe lichtere perrontegel voor ProRail
Donderdag 30 augustus heeft ProRail een nieuwe standaard perrontegel gepresenteerd. Hij ziet er hetzelfde uit als de bekende perrontegel (standaard tegel van 30x30x5 cm), maar er zijn een paar belangrijke verschillen. De nieuwe tegel is namelijk 1½ kilo lichter dan de standaard tegel, hij voldoet aan alle wet- en regelgeving voor handmatig bestraten en hij is een stuk duurzamer. Fa. Betonindustrie de Hamer heeft de perrontegel ontwikkeld, nadat ProRail de markt had gevraagd om een tegel te bedenken die voldoet aan alle eisen.
Lichter
Je staat er niet bij stil, maar met 404 stations met in totaal rond de 1.000 perrons, zijn goede perrontegels noodzakelijk. Per dag stappen op kleine stations een paar honderd reizigers in- en uit, op middelgrote station zijn het er tienduizenden, terwijl een groot station als Utrecht Centraal bijna 200.000 reizigers per dag verwelkomt. Al deze perrons, waar met gemak miljoenen reizigers per jaar gebruik van maken, liggen vol met rond de 3 miljoen m2 tegels die door stratenmakers deels machinaal en deels handmatig zijn gelegd. Nu is er dus een tegel die het werken voor de bestraters een stukje lichter maakt. Met het oog op de duizenden m2 perrontegels die jaarlijks worden vervangen of opnieuw bestraat, is dat positief nieuws.
ARBO-proof
In de onderzijde van de tegel heeft Fa. Betonindustrie de Hamer in de vorm van een wafel uitsparingen gemaakt, waardoor de tegel lichter is en gemakkelijker vast te pakken. De perrontegel is bestemd voor alle aannemers en stratenmakers die op een verantwoorde wijze moeten bestraten. ProRail wil als opdrachtgever de aannemers stimuleren deze ARBO-geschikte tegel te gebruiken en heeft ze laten weten dat ze hierop serieus gaan handhaven.