Opleidingen ATWS 3000 van start
Voor het werken op indienstzijnd spoor heeft de railsector er een waarschuwingssysteem bij: ATWS 3000 (Automatic Track Warning System 3000) van leverancier Dual Inventive. Strukton Rail zet dit systeem vanaf september in. Railcenter levert twee nieuwe opleidingen voor het werken met ATWS 3000.
Het draadloze systeem ATWS 3000 detecteert elke trein met behulp van mobiele detectie-units. De waarschuwingsunit geeft vervolgens een hard waarschuwingssignaal, het licht gaat knipperen en de treinteller op het beeldscherm springt op 1. Voor de spoorwerkers is het meteen duidelijk: ‘Licht en/of geluid: het spoor uit!’.
De Grenswacht let erop dat alle spoorwerkers tijdig de wijkplaats bereiken. Nadat de trein de werklocatie heeft verlaten, meldt de Grenswacht de trein af en geeft aan of de ploeg weer veilig aan het werk kan.
Groot voordeel van dit systeem is dat de mobiele detectie-units op het schouwpad kunnen worden geplaatst, zonder de gevarenzone te betreden. Door de draadloze communicatie is via een app op elk moment zichtbaar of er een trein in het aankondigingsgebied is.
Railcenter heeft in samenwerking met leverancier Dual Inventive de opleidingen (938 en 939) ontwikkeld. In het bovenleidingpracticum van Railcenter wordt de Werkvoorbereider opgeleid om met behulp van het mobiele communicatieplatform MTinfo 3000 alle voorbereidingen te treffen voor beveiliging van de werklocatie. De bedienaar wordt opgeleid om alle onderdelen op de juiste manier te testen, te plaatsen en het systeem te bedienen.
De pilot opleidingen zijn als eerste gegeven aan een kleine groep deelnemers van Strukton Rail. Op de foto’s zie je een impressie van de pilotopleidingen.