Ervaring van een enthousiaste monteur
We spreken Jessica Zieltjens, één van de deelnemers tijdens de opleiding monteren elektrische verbindingen: ’De opleiding doe ik zodat ik straks alléén op pad kan gaan om te werken. Ik werk bij Kabelwerken Zieltjens en word door heel Nederland ingezet, van Eemshaven tot Maastricht. Het vakgebied is mij en mijn broer met de paplepel ingegoten. Het klonk altijd wel gezellig. Ik houd van klussen, sleutelen en zelf dingen bouwen.
’s Nachts buiten is prettig
De voor- en nadelen van haar werk weet Jessica goed te verwoorden: ‘Nadat ik VCA en DVP heb gehaald, ben ik meegegaan met mijn vader om aan het spoor te werken. We zijn vooral bezig met railcontact boren om railspoelen aan te sluiten. Het buiten zijn vind ik het prettigst. Het enige dat ik minder leuk vind is als je ’s winters aan het werk bent en het heel koud en regenachtig is. Ik werk veel ’s nachts, dat vind ik fijn. Ik slaap beter na ’s nachts gewerkt te hebben.’
Al doende leer je
Technisch inzicht en basiskennis elektrotechniek op WEB 2 niveau is de toegangseis voor de opleiding. Jessica vertelt dat ze dit men name heeft opgedaan in de praktijk: ‘Ik heb geen elektrische achtergrond. Ik heb nog niet zoveel inzicht in wat er nog meer is, maar als ik kan leren en bezig ben vind ik het allemaal goed. Interessant vond ik om de tekeningen te leren lezen. We waren lekker bezig met de praktijk en het werd goed uitgelegd.’
Elkaar versterken
Tijdens de opleiding horen deelnemers ook veel van elkaar. Jessica vertelt hierover: ‘Steve van ASSETRail en ik hebben buiten geleerd om de kabels net anders te monteren. Eerst persen en daarna kauwgom erom doen is wat opleider René Kluun van Railcenter ons heeft uitgelegd, maar wij deden dit dus altijd andersom. Hij vertelde dat er dan minder contact wordt gemaakt. Hierdoor ontstaat meer risico op een overgangsweerstand. Maar hij zei dat hij dit aan ProRail gaat voorleggen.
Aan twee anderen cursisten kon ik het verschil tussen een enkel- en een dubbel railcontact uitleggen. Er zijn twee soorten contacten die ik in de spoorstaaf monteer. Er zit verschil in de lengte van de doppen. Dit heb ik van de zomer allemaal al in de praktijk geleerd.’
Ambitieuze dame
‘Wanneer iemand mij vraagt wat ik doe zeg ik, ik werk langs het spoor. Ik ben nog niet helemaal monteur. Nu ik mijn examen heb gehaald, mag ik zelfstandig railboren om kabels aan spoorstaven te verbinden. Over vijf jaar hoop ik veel alléén te kunnen doen en mensen dingen kan leren. Jessica sluit ons gesprek af met een vraag: ‘Ik hoor van iedereen ik heb nog nooit een vrouw langs het spoor zien werken, maar is dat wel echt zo?’
Laat het Jessica weten op Facebook of via email: info@railcenter.nl.