Seinen dichter op elkaar voor meer ruimte op het spoor
Hoe reageren machinisten wanneer seinen dichter op elkaar staan? Kunnen ze omgaan met het hardere remmen dat hierbij komt kijken? 35 machinisten van diverse vervoerders rijden in de eerste twee weken van juli in totaal 1000 ritten in een treinsimulator om het antwoord op deze vraag dichterbij te brengen. Doel van de ‘testritten’ is informatie te krijgen over het effect van de interventie op de veiligheidsmarge ten aanzien van de remweg.
Goed voorbereid en verantwoord testen
Machinisten die wegbekendheid hebben in Den Bosch en omgeving kunnen meedoen aan deze proef. “We kunnen in deze omgeving niet meer spoor erbij leggen, dus we moeten kijken of we binnen de veilige marges toch meer ruimte kunnen creëren op het spoor”, vertelt Jelle van Luipen van de afdeling Innovatie bij ProRail. “Om aan de aanvraag van spoorcapaciteit te blijven voldoen, zijn we steeds zoekende naar mogelijkheden van uitbreiding. Door seinen dichter op elkaar te zetten ontstaan kortere remwegen en meer ruimte op het spoor. Met deze test kunnen we meten of de machinist in staat is om te gaan met een kortere beschikbare remweg voor de remming van 40 km/h naar stilstand. We zitten nu nog volop in de testfase. Eerst hier in de 3D-omgeving. Als deze testen naar wens zijn afgerond, dan kunnen we goed voorbereid en verantwoord in de praktijk gaan testen. Die proefperiode duurt ook weer een paar maanden’’, vertelt Jelle. “Het team ‘testers’, dat bestaat uit machinisten van alle leeftijden, is zeer gepassioneerd aan het werk. Ze vinden het heel fijn dat ze vooraf zo betrokken worden bij aanpassingen die gemaakt worden op het spoor.’’
De NEO Simulator in Railcenter
Voor de simulaties wordt gebruik gemaakt van de NEO simulator (Nextgeneration Experimentele Onderzoeksomgeving) die is opgesteld in Railcenter. In de 3D-omgeving is elk stuk spoor in Nederland automatisch in te lezen en te visualiseren. Hierin kunnen bestaande en toekomstige systemen van ProRail en vervoerders gekoppeld worden. Zo kunnen gebruikers waarheidsgetrouw en zonder het treinverkeer te hinderen veilig en realistisch innovaties ontwikkelen. Het is zo gebouwd dat treinen die buiten rijden met de virtuele treinen in de NEO-simulator samen kunnen komen.