Spaanse gasten
In de loop van 2017 rijden nieuwe sprinters, de zogenoemde SNG: Sprinter Nieuwe Generatie, over het Nederlandse spoor. De Spaanse treinleverancier CAF stuurde tweemaal een groep specialisten naar Railcenter. Deze professionals gingen hier gedurende zes weken aan de slag. Wat is de relatie tussen deze nieuwe sprinter en onze Spaanse gasten? We vroegen het projectleider Xabier Subijana van CAF Signalling.
Wat was de reden van jullie komst naar Railcenter?
“CAF Signalling levert de beveiligingssystemen voor deze nieuwe treinen, die worden uitgerust met het allernieuwste beveiligingssysteem ERTMS. Railcenter beschikt over een ERTMS simulatie-opstelling, dus daar konden we belangrijke testen uitvoeren.
De ‘echte’ testen op de baan staan gepland voor 2017. Maar via de simulatie-opstelling in Amersfoort konden we nu al ervaring opdoen met de Nederlandse infrastructuur. Dat scheelt ons veel tijd en kosten. “
Wat was het meest opvallende testresultaat?
“De uitvoering van onze testen verliep goed. We hebben natuurlijk te maken met Europese regelgeving, maar ook met specifiek Nederlandse regelgeving. Door op tijd de Nederlandse spoorinfra en regelgeving te leren kennen, zijn we in staat onze systemen in de trein daarop aan te passen. Met de huidige testresultaten voldoen we straks zeker aan de Nederlandse toelatingseisen. Daarnaast hebben we nog enkele extra testen uitgevoerd die te maken hebben met de Nederlandse ligging van het spoor en er is nadere kennis opgedaan omtrent het rijden in tunnels en overgangen tussen ERTMS beveiligd spoor en ATB beveiligd spoor. “
Wat doen jullie met de testresultaten?
“Die hebben we geanalyseerd zodat we onze beveiligingssystemen kunnen aanpassen aan de Nederlandse regelgeving. Wij hebben de resultaten ook gedeeld met NS, onze opdrachtgever. Zo weet NS hoe ons project vordert. Bovendien beschikken we nu over kennis die we bij eventuele volgende projecten in Nederland kunnen toepassen.
Hoe kijken jullie terug op de periode in Railcenter?
We hebben geleerd welke stappen wij moeten zetten om te voldoen aan de specifieke Nederlandse eisen en we hebben onze kennis gedeeld met de mensen van het ingenieursbureau Movares, met name met Richard Stam. Hij heeft ons gedurende het testen altijd vakkundig ondersteund. Het was een zeer bemoedigende en verrijkende ervaring omdat we heel veel kennis hebben opgedaan van de Nederlandse beveiligingssystemen. En dat is van meerwaarde voor komende projecten met name het Nederlandse ERTMS programma.
Onderzoek bij Railcenter
Testen, onderzoeken en simuleren met nieuwe systemen en technieken is dagelijkse praktijk bij Railcenter. Wij beschikken over veel systemen en installaties die in de railsector worden gebruikt. Daarnaast werken hier deskundigen die je kunnen ondersteunen. Wil je meer weten over alle test- en simulatiemogelijkheden bij Railcenter? Laat het ons weten via info@railcenter of neem contact op met je vaste contactpersoon.