Spanning of spanningsloos?
De opleiding tot bedieningsdeskundige OBI (Operationeel Besturingscentrum Infra) 25 kV is weer van start gegaan. Opleider Hans Peters neemt dit keer vier deelnemers onder zijn hoede. Gedurende 13 dagen leert Hans zijn deelnemers alle kneepjes van het vak. En niet zomaar een vak, eentje met veel verantwoordelijkheid. Maakt een bedieningsdeskundige een fout dan kan dat zomaar leiden tot vertraging voor duizenden reizigers of voor het goederenvervoer.
De juiste schakel
Serious business dus! Noodzaak dat een bedieningsdeskundige OBI 25 kV precies weet welke schakelhandelingen hij moet verrichten op welk baanvak. Voor 25 kV zijn dat anno 2016 drie baanvakken: de Betuwe Route (BR), de Havenspoorlijn (Hspl) en de Hogesnelheidslijn (HSL).
Deelnemers leren precies hoe zij, in geval van onderhoudswerkzaamheden of calamiteiten, op afstand de spanning van de bovenleiding kunnen uitschakelen. De bedrijfsvoering, ofwel het in stand houden van de energievoorziening, van de 25 kV baanvakken continue kunnen monitoren. En het meest hectische deel van het vak. In geval van een technische storing moet een bedieningsdeskundige de storing signaleren, uitzoeken waar deze precies zit én ervoor zorgen dat deze storing zo snel mogelijk wordt verholpen zodat de treinen weer ongestoord verder kunnen rijden.
Aan de slag
Na de opleiding kunnen de deelnemers aan de slag als bedieningsdeskundige 25 kV bij het OBI nabij het OCCR (Operationeel Controle Centrum Rail) in Utrecht. Hier werken zij dan met de meest geavanceerde techniek op de plek waar de energievoorziening van het Nederlandse spoor 24/7 wordt gemonitord en gestuurd.
Een spannend vak met veel verantwoordelijkheid. Iets voor jou?